Звіт про проведення моніторингу офіційних вебсайтів міських, селищних, сільських рад Волинської області
Звіт
про проведення моніторингу офіційних вебсайтів
міських, селищних, сільських рад
Волинської області
Луцьк – 2025
Зміст
ВСТУП………………………………………………………………………..........................................................................................................................3
ОСНОВНА ЧАСТИНА………………………………………………………..................................................................................................................4
Нормативно-правова база…………………………………....................................………………….....................................................................4
Методологія дослідження…………………………………………………….........................................................................................................5
Результати моніторингу…………………………………………………….............................................................................................................7
ВИСНОВКИ………………………………………………………….......................................................................................................................………7
РЕКОМЕНДАЦІЇ…………………...............................................................................................................………………………..……………......…8
Вступ
Відповідно до заходу 46 Плану заходів на 2025—2026 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2025 року № 374-р, проведено перевірку веб-сайтів органів місцевого самоврядування Волинської області.
Метою перевірки є забезпечення сприяння уніфікації веб-сайтів органів місцевого самоврядування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року № 3 “Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади” (далі – Порядок №3).
Перевірка проводилась з 18 по 19 грудня 2025 року шляхом моніторингу вебсайтів органів місцевого самоврядування Волинської області.
Перевірка здійснювалася шляхом:
1) аналізу наявності та актуальності обов’язкових розділів, передбачених Порядком № 3, зокрема інформації про структуру органу, контактні дані, нормативно-правові акти, рішення, оголошення та інші публічні відомості.
2) автоматичного сканування офіційних вебсайтів органів місцевого самоврядування Волинської області за допомогою розширення до браузера;
2) візуального огляду офіційних вебсайтів органів місцевого самоврядування Волинської області;
3) аналізу результатів автоматичного сканування та візуального огляду;
4) формування рекомендацій.
Під час перевірки враховано принципи Настанови з оцінки вебдоступності Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) (https://bit.ly/41kE4no):
сприйнятливість – інформація та компоненти інтерфейсу користувача повинні бути представлені користувачам у спосіб, який вони можуть сприйняти, тобто користувачі повинні мати можливість сприймати подану інформацію;
дієвість – компоненти інтерфейсу користувача та навігація мають бути працездатними, тобто користувачі повинні мати можливість керувати інтерфейсом;
зрозумілість – інформація та робота інтерфейсу користувача мають бути зрозумілими, тобто користувачі повинні бути в змозі зрозуміти інформацію, а також роботу користувацького інтерфейсу;
надійність – вміст має бути достатньо надійним, щоб його можна було надійно інтерпретувати різноманітними агентами користувача, включно з допоміжними технологіями, тобто користувачі повинні мати доступ до вмісту в міру розвитку технологій.
Вищезазначені принципи охоплюють широкий спектр рекомендацій щодо забезпечення доступності вебвмісту для людей з інвалідністю, зокрема, які мають зорові, слухові, фізичні, мовленнєві, когнітивні, мовні, навчальні, неврологічні порушення, та для літніх осіб, здібності яких змінюються через старіння.
Основна частина
Нормативно-правова база
Основними нормативними документами у сфері вебдоступності є:
постанова Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 № 3 «Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» (зі змінами);
постанова Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 № 757 «Деякі питання доступності інформаційно-комунікаційних систем та документів в електронній формі» (зі змінами);
ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) «Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ».
Постанова Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 № 3 визначає, що офіційні вебсайти повинні відповідати вимогам та бути доступними відповідно до ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) «Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ».
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 № 757 органам виконавчої влади необхідно забезпечити:
дотримання вимог ДСТУ EN 301 549:2022 під час створення, модернізації, розвитку, адміністрування і забезпечення функціонування власних інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем у межах видатків, передбачених на утримання відповідних органів у державному та/або місцевому бюджетах, Національною програмою інформатизації, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством;
модернізацію Єдиного вебпорталу Кабінету Міністрів України, офіційних вебсайтів (вебпорталів) органів виконавчої влади та офіційних вебресурсів, що пов’язані з діяльністю органів виконавчої влади, власних інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, створених до набрання чинності цією постановою, з метою приведення у відповідність із вимогами ДСТУ EN 301 549:2022;
дотримання вимог ДСТУ EN 301 549:2022 під час створення та розміщення документів в електронній формі на власних вебсайтах (вебпорталах) і вебресурсах.
Органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям, що перебувають у комунальній власності територіальних громад, рекомендовано дотримуватися вимог, визначених цією постановою.
ДСТУ EN 301 549:2022 – Національний стандарт, який відповідає EN 301 549 V3.2.1 (2021–03) Accessibility requirements for ICT products and services (Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ) і внесений з дозволу ETSI, 650 Routedes Lucioles 06560 Vallbene, Sophia Autipolis, France. Цей стандарт установлює функційні вимоги щодо доступності продуктів та послуг інформаційно-комунікаційних технологій, а також містить опис методик проведення випробувань та методологію оцінювання кожної вимоги доступності у формі, яку застосовують до публічних закупівель у Європі. Цей стандарт призначено для застосування у вебтехнологіях, не вебтехнологіях та гібридних технологіях, що поєднують у собі кілька підходів. Стандарт охоплює програмні й апаратні засоби, служби та підготовлено на запит Комісії зі стандартизації C(2017)2585, для забезпечення відповідності основним вимогам Директиви 2016/2102 «Про доступність вебсайтів та мобільних застосунків органів державного сектору».
Вимоги стандарту поширюються на: вебсторінки, документи, які є вебсторінками, документи, які є вмонтованими у вебсторінки, і їх застосовують для відображення або передбачені для відображення разом зі сторінкою, у яку їх вмонтовано, документи, охоплюючи форми, які можна завантажити з вебсторінок, але які не є вмонтованими у вебсторінки і не відображаються з вебсторінками, на яких вони доступні, програмне забезпечення, яке є вебсторінкою; або програмне забезпечення, яке є вмонтованим у вебсторінки і застосовується для відображення або передбачене для відображення разом зі сторінкою, у яку його вмонтовано, мобільні застосунки для інтерфейсу користувача, зокрема вміст (такий як документи й форми), що міститься у програмному забезпеченні або надається програмним забезпеченням.
Методологія дослідження
Автоматичне сканування здійснено за допомогою браузера Google Chrome та розширення для браузера Accessibility Insights for Web.
Показник базової доступності містить такі складові:
- достатня контрастність тексту;
- наявність альтернативного тексту для всіх зображень;
- наявність доступного тексту для всіх гіперпосилань;
- наявність текстових міток для всіх кнопок;
- наявність текстових міток для полів форм;
- програмне визначення основної мови сторінки;
- відсутність помилок у коді сторінки;
- надання механізму для швидкого переходу до основного вмісту сторінки;
- маркування фокуса клавіатури;
- підтримка керування за допомогою клавіатури.
Складові показника доступності базуються на ДСТУ EN 301 549:2022.
Складова 1. Достатня контрастність тексту – коефіцієнт контрастності будь-якого тексту на сторінці відносно тла становить не менше ніж 4,5:1.
Складова 2. Наявність альтернативного тексту для всіх зображень – усі зображення мають альтернативний текст, наданий за допомогою атрибуту alt. Якщо одне або кілька зображень не мають альтернативного тексту, складова вважається недосягнутою.
Складова 3. Наявність доступного тексту для всіх гіперпосилань – гіперпосилання мають видимий текст або ж, якщо замість видимого тексту використовується піктограма чи зображення, надається прихована текстова мітка, доступна для програм зчитування з екрана. Якщо одне або кілька гіперпосилань не мають доступного тексту, складова вважається недосягнутою.
Складова 4. Наявність текстових міток для всіх кнопок – кнопки мають видимий текст або, якщо замість видимого тексту використовується піктограма чи зображення, надається текстова мітка, доступна для програм зчитування з екрана. Якщо одна або кілька кнопок не мають текстової мітки, складова вважається недосягнутою.
Складова 5. Наявність текстових міток для полів форм – кожне поле має текстову мітку, яка описує його призначення і не зникає після введення інформації. Якщо одне або кілька полів не мають текстових міток або текстова мітка зникає після введення інформації у це поле, складова вважається недосягнутою.
Складова 6. Програмне визначення основної мови сторінки – основна мова сторінки вказана за допомогою атрибуту lang. Якщо атрибут lang відсутній або його значення не відповідає мові, якою подано вміст сторінки, складова вважається недосягнутою.
Складова 7. Відсутність помилок у коді сторінки – код сторінки відповідає специфікації HTML та інших мов, які використовуються, наприклад WAI ARIA. Якщо сторінка містить більш ніж один елемент із однаковим значенням атрибута id або порушення правил розмітки WAI ARIA, складова вважається недосягнутою.
Складова 8. Надання механізму для швидкого переходу до основного вмісту сторінки – якщо перед основним вмістом сторінки розміщено меню або інший другорядний вміст, то в заголовку вебсайту розташовано посилання, під час натискання на яке відбувається перехід до початку основного вмісту сторінки.
Складова 9. Маркування фокуса клавіатури – під час навігації за допомогою клавіатури положення фокуса клавіатури можна визначити візуально. Якщо під час навігації за допомогою клавіатури маркування одного або кількох елементів відсутнє, складова вважається недосягнутою.
Складова 10. Підтримка керування за допомогою клавіатури – всі гіперпосилання, кнопки, поля введення та інші елементи, які можуть отримувати фокус за допомогою мишки, також можуть отримувати фокус за допомогою клавіатури. Якщо один або кілька елементів, які можуть отримувати фокус мишки, не отримують фокус клавіатури, складова вважається недосягнутою.
Оцінку досягнення показника та його складових здійснено на основі оцінкових даних, отриманих у результаті візуального огляду сторінок вебсайту та аналізу їх коду за допомогою спеціальних плагінів, призначених для перевірки доступності.
Для перевірки складових 1–5 використовувався автоматичний аналіз вебсторінки за допомогою розширення Accessibility Insights for Web для браузера Google Chrome. Складові 6–10 перевірено вручну.
Якщо за оцінковими даними складова показника:
досягнута – проставлено коефіцієнт вимірювання складової показника «1». У такому випадку оцінка дорівнює 1 бал;
не досягнута (або оцінкові дані відсутні) – проставлено коефіцієнт вимірювання показника «0». У такому випадку оцінка дорівнює 0 балів.
Показник базової доступності дорівнює сумі балів за всіма його складовими. Мінімальне значення показника – 0 балів; максимальне значення – 10 балів.
Результати моніторингу
За результатами проведеного моніторингу виявлено, що перевірені вебсайти в цілому відповідають вимогам, установленим постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року № 3. Інформація є доступною, структурованою та регулярно оновлюється. Всі 54 з 54 (100%) вебсайти досягнули показників 6 - програмне визначення основної мови сторінки та 5- наявність текстових міток для полів форм.
Мають високий рівень досягнення показники: 10 - підтримка керування за допомогою клавіатури (52 вебсайти); 9 - маркування фокусу клавіатури (52 вебсайти); 8 - надання механізму для швидкого переходу до основного вмісту сторінки (48 вебсайтів).
Найнижчий рівень досягнуто за показниками: 7 - відсутність помилок у коді сторінки (22 з 54 вебсайтів); 2 - наявність альтернативного тексту для всіх зображень (2 з 54 вебсайтів).
Перелік досліджених офіційних вебсайтів органів місцевого самоврядування Волинської області наведено у Додатку.
Висновки
Моніторинг офіційних вебсайтів органів місцевого самоврядування області показав, що у досліджених вебсайтів наявні проблеми з доступністю. Це означає, що інформація, висвітлена на цих ресурсах, може бути частково недоступною для людей з інвалідністю та людей похилого віку.
Для підвищення рівня доступності цих вебсайтів рекомендовано власникам вебсайтів періодично проводити аудит доступності електронних ресурсів і за результатами аудиту ініціювати модернізацію сервісів з урахуванням потреб маломобільних груп громадян; під час планової модернізації виправити наявні помилки доступності та врахувати всі потреби маломобільних груп громадян.
Рекомендації
За результатами аналізу помилок, які порушують вимоги базової доступності, було сформульовано низку технічних рекомендацій, обов'язкових для врахування під час модернізації вебсайтів.
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 1 «Достатня контрастність тексту»
Необхідно підібрати кольори тексту й тла так, щоб:
звичайний текст мав коефіцієнт контрастності щонайменше 4,5:1;
великий текст (18 точок або 14 точок, напівжирний) мав коефіцієнт контрастності не менше 3:1.
Примітка: текст, що є частиною неактивного компонента інтерфейсу, частиною логотипу, не вимагає контрасту.
Щоб перевірити контраст двох кольорів, можна скористатися відповідним спеціальним інструментом (https://webaim.org/resources/contrastchecker/).
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 2 «Наявність альтернативного тексту для всіх зображень»
Необхідно надати всім зображенням, важливим для розуміння вмісту, належний альтернативний текст за допомогою html-атрибута alt або відповідного поля в адміністративній панелі вебсайту.
Приклад належного альтернативного тексту для логотипа: alt=«Логотип Дія».
Приклад належного альтернативного тексту для банера: alt="Пейзаж із логотипом Microsoft Edge, що витає над водою".
Усі декоративні (неінформативні) зображення необхідно приховати від допоміжних технологій за допомогою порожнього альтернативного тексту (приклад: alt="").
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 3 «Наявність доступного тексту для всіх гіперпосилань»
Необхідно переконатися, що всі гіперпосилання пов’язані з видимим текстом або зображенням (наприклад, піктограмою).
Якщо замість тексту використовується зображення, необхідно переконатися, що це зображення має належний альтернативний текст.
Необхідно переконатися, що текст посилання дає змогу зрозуміти мету цього посилання.
Якщо неможливо додати видимий текст для посилання, оскільки використовується піктограма або зображення тексту, необхідно додати атрибут aria-label (приклад: aria-label=«Дізнатись більше про проєкт Дія»).
Примітка: атрибут aria-label дає змогу додати текстову мітку, що не відображається візуально, а доступна лише для програм зчитування з екрана — скрінрідерів, якими користуються незрячі користувачі.
Приклад належного тексту для посилання на сторінку в соціальній мережі, доданого за допомогою атрибута aria-label: aria-label=«Дія у Facebook (відкриється у новому вікні)».
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 4 «Наявність текстових міток для всіх кнопок»
Необхідно переконатися, що всі кнопки мають текстову мітку.
Якщо замість видимої текстової мітки використовується зображення (наприклад, піктограма), необхідно переконатися, що це зображення має належний альтернативний текст.
Необхідно переконатися, що текстова мітка кнопки дає змогу зрозуміти призначення цієї кнопки.
Якщо неможливо додати видиму текстову мітку для кнопки або альтернативний текст для зображення, пов’язаного з цією кнопкою, необхідно додати атрибут aria-label (приклад: aria-label="Авторизуватись").
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 5 «Наявність текстових міток для полів форм»
Необхідно переконатися, що всі поля, прапорці, кнопки та списки вибору мають видиму мітку, яка програмно пов’язана з цим полем. Щоб пов’язати мітку з полем, слід використовувати тег
Необхідно переконатися, що замість мітки не використовується атрибут placeholder, отже, після введення інформації в поле мітка не зникає. Атрибут placeholder має використовуватися лише для демонстрації прикладу введення даних.
Необхідно переконатися, що текст мітки дає змогу зрозуміти призначення поля.
Пошукова форма, що позначена певним чином і має поруч кнопку із піктограмою пошуку (зображення лупи), не обов’язково повинна мати видиму мітку, але в такому разі рекомендовано додавати до пошукового поля мітку для користувачів програм зчитування з екрана, використовуючи атрибут aria-label (приклад: aria-label="Пошук").
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 6 «Програмне визначення основної мови сторінки»
Необхідно встановити для елементаатрибут lang із коректним значенням.
На сторінках, мова вмісту яких українська, необхідно встановити атрибут lang="uk". Примітка: значення "ua" є некоректним.
На сторінках, мова вмісту яких англійська, необхідно встановити lang="en".
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 7 «Відсутність помилок у коді сторінки»
На сторінці не можна використовувати кілька елементів із однаковим ідентифікатором (атрибутом id).
Якщо на сайті використовується ARIA-розмітка, її використання має обов’язково відповідати специфікації WAI-ARIA1.
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 8 «Надання механізму для швидкого переходу до основного вмісту сторінки»
Необхідно додати в заголовку вебсайту посилання для швидкого переходу до основного вмісту.
Принцип роботи механізму такий: користувач, відкривши сторінку, натискає клавішу tab – фокус потрапляє на посилання «Перейти до основного вмісту» – користувач натискає клавішу enter – фокус переноситься на початок основного вмісту сторінки, оминаючи меню та інший другорядний вміст.
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 9 «Маркування фокуса клавіатури»
Необхідно перевірити, чи не використовується CSS-властивість outline: none; якщо використовується – слід видалити її з файлу стилів (CSS); після цього браузер позначатиме фокус автоматично. Цього достатньо для відповідності вимогам.
Рекомендовано додати покращені стилі фокусу. Покращення можуть передбачати інший колір тла, інший колір фокуса, контур або рамку.
Рекомендації щодо усунення причин недосягнення складової 10 «Підтримка керування за допомогою клавіатури»
Стандартні інтерактивні елементи, як-от кнопки (<button>), посилання (<a href="">), поля (<input>), списки вибору (<select>) тощо, завжди доступні для керування за допомогою клавіатури. Ця можливість підтримується в усіх операційних системах. Проблеми з доступністю зазвичай пов’язані з використанням власних (кастомних) інтерактивних елементів. Отже, рекомендовано за можливості використовувати стандартні інтерактивні елементи.
Якщо використовується власний інтерактивний елемент, необхідно переконатися, що він має атрибут tabindex="0".
Якщо використовується власний складний інтерактивний елемент (комбінований список, радіокнопки, карусель), необхідно переконатися, що роль, стан та інші властивості елементів передаються допоміжним технологіям за допомогою ARIA. Рекомендовано порівняти розмітку ARIA на вебсайті зі зразком на вебсайті WAI-ARIA3.
Додаток
|
№ з/п |
Назва громади |
Посилання на сайт |
Сума показників |
|
1 |
Берестечківська територіальна громада |
9 |
|
|
2 |
Боратинська територіальна громада |
9 |
|
|
3 |
Велимченська територіальна громада |
9 |
|
|
4 |
Велицька територіальна громада |
7 |
|
|
5 |
Вишнівська територіальна громада |
10 |
|
|
6 |
Володимир-Волинська територіальна громада |
10 |
|
|
7 |
Голобська територіальна громада |
8 |
|
|
8 |
Головненська територіальна громада |
8 |
|
|
9 |
Городищенська територіальна громада |
9 |
|
|
10 |
Горохівська територіальна громада |
9 |
|
|
11 |
Доросинівська територіальна громада |
8 |
|
|
12 |
Дубечненська територіальна громада |
8 |
|
|
13 |
Дубівська територіальна громада |
8 |
|
|
14 |
Заболоттівська територіальна громада |
8 |
|
|
15 |
Забродівська територіальна громада |
9 |
|
|
16 |
Затурцівська територіальна громада |
8 |
|
|
17 |
Зимнівська територіальна громада |
8 |
|
|
18 |
Іваничівська територіальна громада |
8 |
|
|
19 |
Камінь-Каширська територіальна громада |
8 |
|
|
20 |
Ківерцівська територіальна громада |
9 |
|
|
21 |
Ковельська територіальна громада |
9 |
|
|
22 |
Колківська територіальна громада |
7 |
|
|
23 |
Колодяжненська територіальна громада |
8 |
|
|
24 |
Копачівська територіальна громада |
8 |
|
|
25 |
Литовезька територіальна громада |
5 |
|
|
26 |
Локачинська територіальна громада |
8 |
|
|
27 |
Луківська територіальна громада |
9 |
|
|
28 |
Луцька територіальна громада |
6 |
|
|
29 |
Любешівська територіальна громада |
9 |
|
|
30 |
Люблинецька територіальна громада |
7 |
|
|
31 |
Любомльська територіальна громада |
9 |
|
|
32 |
Маневицька територіальна громада |
9 |
|
|
33 |
Мар'янівська територіальна громада |
9 |
|
|
34 |
Нововолинська територіальна громада |
8 |
|
|
35 |
Оваднівська територіальна громада |
9 |
|
|
36 |
Олицька територіальна громада |
8 |
|
|
37 |
Павлівська територіальна громада |
8 |
|
|
38 |
Підгайцівська територіальна громада |
9 |
|
|
39 |
Поворська територіальна громада |
8 |
|
|
40 |
Поромівська територіальна громада |
9 |
|
|
41 |
Прилісненська територіальна громада |
9 |
|
|
42 |
Ратнівська територіальна громада |
8 |
|
|
43 |
Рівненська територіальна громада |
8 |
|
|
44 |
Рожищенська територіальна громада |
8 |
|
|
45 |
Самарівська територіальна громада |
8 |
|
|
46 |
Сереховичівська територіальна громада |
8 |
|
|
47 |
Смідинська територіальна громада |
6 |
|
|
48 |
Сошичненська територіальна громада |
8 |
|
|
49 |
Старовижівська територіальна громада |
6 |
|
|
50 |
Торчинська територіальна громада |
8 |
|
|
51 |
Турійська територіальна громада |
8 |
|
|
52 |
Устилузька територіальна громада |
9 |
|
|
53 |
Цуманська територіальна громада |
7 |
|
|
54 |
Шацька територіальна громада |
8 |